Verbeterd aanbod in Leuven vanaf 9 januari 2017

Woensdag 12 oktober 2016 — Met wijzigingen aan lijnen 1, 7, 8, 9, 316, 318, 395 en 410 wil De Lijn vanaf 9 januari volgend jaar het busaanbod in en rond Leuven nog aantrekkelijker maken. Daarnaast gaan vanaf 5 december de bussen op enkele grote assen in het centrum van Leuven 20 in plaats van 30 kilometer per uur rijden.

Lijn 1: nieuwe reisweg in Leuven en Heverlee, met eindpunt Campus Arenberg

Lijn 1 krijgt in Heverlee een nieuwe eindhalte op Campus Arenberg, de bestaande eindhalte van lijn 2, in plaats van de halte aan de Boskantlaan. Samen met lijnen 2 en 616 wil De Lijn de omgeving van de Campus zo nog beter ontsluiten voor studenten en werknemers. Daarnaast krijgt lijn 1 tussen de Naamsesteenweg en Campus Arenberg hetzelfde traject als de nu nog vlakbij gelegen lijn 2. Dat moet de leesbaarheid van het busaanbod in Heverlee verhogen. Lijn 1 rijdt ook niet langer door de Bondgenotenlaan, maar via de as Naamsestraat-Consciencestraat-Maria Theresiastraat. Zo wil De Lijn haar engagement nakomen om minder bussen te laten rijden in de Bondgenotenlaan. Tegelijk krijgen inwoners van Heverlee een rechtstreekse verbinding met onder meer WZC Edouard Remy en de Vesaliussite.

Lijnen 7, 8, 9: via de Oude Baan en de Tiensevest

Lijnen 7, 8 en 9 verbinden Bierbeek sneller met Leuven dankzij een nieuw traject in de omgeving van de wijk Spaanse Kroon. De drie lijnen bedienen de wijk Spaanse Kroon voortaan vanop de Oude Baan. Ze rijden in Leuven in beide richtingen over de Tiensevest, en niet langer door de Blijde Inkomststraat, de Maria Theresiastraat en de Tiensestraat. Zowat 1500 reizigers uit Korbeek-Lo, Bierbeek en Lovenjoel krijgen zo een snellere verbinding met Leuven Station. Lijnen 7, 8 en 9 blijven wel de Bondgenotenlaan en het centrum bedienen.

Burgemeester van Bierbeek Johan Vanhulst: “Onze inwoners geraken zo sneller met de bus in Leuven. Dat verhoogt de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer als alternatief voor verplaatsingen naar de stad.”

Lijn 395: rechtstreekse link met Gasthuisberg

De Druivenstreek krijgt met lijn 395 een rechtstreekse verbinding met Gasthuisberg. Deze lijn rijdt binnenkort, net als lijn 410, via het Gasthuisbergziekenhuis naar Leuven. Dat betekent dat reizigers uit onder meer Hoeilaart, Overijse en Huldenberg zonder overstap naar de ziekenhuissite kunnen. Lijn 316 rijdt net als lijn 315 voortaan via de Tervuursesteenweg en de Tervuursestraat naar het centrum, lijn 317 blijft het ziekenhuis bedienen vanuit de richting van Tervuren. Om voor die regio ook een snellere verbinding te creëren met Leuven Station, rijdt lijn 318 dan via de singels in plaats van via de vesten.

“Ik verheug me op deze nieuwe verbinding. Voor de mensen uit Hoeilaart die op Gasthuisberg een naaste of een familielid willen bezoeken, wordt de busrit nu een stuk eenvoudiger”, aldus Tim Vandenput, burgemeester van Hoeilaart.

20 kilometer per uur in enkele belangrijke straten in Leuven-centrum

Aansluitend bij de invoering van de laatste fase van het circulatieplan gaan de bussen van De Lijn vanaf 5 december 20 in plaats van 30 kilometer per uur rijden op heel wat belangrijke assen in de Leuvense binnenstad. Die snelheidsbeperking geldt op onder meer de Bondgenotenlaan, de Maria Theresiastraat, de Naamsestraat, de Kapucijnenvoer, de Dirk Boutslaan en de Mechelsestraat. Daarmee engageert De Lijn zich om de veiligheid voor voetgangers en fietsers verhogen. Tegelijk met deze aanpassing wordt de regeling rond laden en lossen in de Bondgenotenlaan verstrengd om een goede doorstroming te garanderen. Leveringen en ophalingen moeten dan buiten de ochtend- en avondspits gebeuren, dus niet langer tussen 7 en 9 uur en tussen 15 en 18 uur.

Voor een succesvol en betrouwbaar openbaar vervoer

“Met deze aanpassingen willen we ons aanbod in en rond Leuven evenwichtig verbeteren. We lossen enkele problemen rond doorstroming op, zoals op de lijnen 7, 8 en 9. Dat moet de kwaliteit voor onze klanten nog verhogen. Desondanks hebben we per dag 49 bussen minder in de Bondgenotenlaan. Tot slot versterken we één van onze drukste assen tussen Heverlee en Leuven, en krijgt de Druivenstreek de lang gevraagde rechtstreekse verbinding met Gasthuisberg. Zo willen we in 2017 een vervolg schrijven op het succesverhaal van het openbaar vervoer in de regio”, zegt directeur van De Lijn Vlaams-Brabant Johan Van Looy.

Belangrijk! De wijzigingen aan het busnet worden van kracht op 9 januari 2017, samen met de nieuwe dienstregeling. De snelheidsbeperking op enkele assen in het centrum van Leuven gaat in op 5 december 2016.

De nieuwe reisweg van lijn 1 in Heverlee.
De nieuwe reiswegen van lijnen 1, 7, 8 en 9 in Leuven.
De nieuwe reiswegen van lijnen 7, 8 en 9 in Leuven (Spaanse Kroon).
De nieuwe reiswegen van lijnen 316, 318, 395 en 410 in Leuven (Gasthuisberg).