Perrons 14 en 15 van busstation Leuven in gebruik vanaf 7 november 2016

Een vijftiental lijnen krijgt een nieuwe vertrekhalte aan Leuven Station

Vrijdag 4 november 2016 — Op maandag 7 november neemt De Lijn Vlaams-Brabant de nieuwe perrons 14 en 15 van het Leuvense busstation in gebruik. De perrons liggen op de heraangelegde Diestsepoort. Onder meer de bussen naar Waver, Turnhout, Geel, Hamont en Geldenaken hebben voortaan hun vertrekhalte aan de nieuwe perrons. Die zorgen voor een betere verdeling van de reizigers, wat de veiligheid en het reizigerscomfort in het busstation ten goede komt. Ook enkele andere buslijnen veranderen van perron.

Nieuwe perrons

Reizigers die een bus nemen op de lijnen 18, 178, 179, 305, 306, 318, 337 en 616 kunnen vanaf maandag 7 november terecht aan de nieuwe perrons 14 of 15. Perron 14 bevindt zich aan de westzijde van de Diestsepoort, naast het gebouw van Acerta. Perron 15 ligt aan de oostzijde, naast de ingang van het VAC-gebouw. Vanaf dezelfde datum zijn er nog enkele andere wijzigingen in het busstation: de lijnen 3, 4, 5, 6, 380 en 601 stoppen in één of beide richtingen aan een ander perron. Hetzelfde geldt voor schoollijnen 555, 558 en 597.

Veiligheid primeert

De verhuizing van enkele buslijnen naar de nieuwe perrons kadert in het verhogen van de veiligheid in en rond het Leuvense busstation. “Zo worden de reizigers beter gespreid, wat de drukte doet afnemen”, zegt directeur van De Lijn Vlaams-Brabant Johan Van Looy. “Het is de zoveelste investering in de veiligheid in en rond het busstation. Eerder zijn al onder meer de perrons verbreed, minder gladde boordstenen gelegd en wegmarkeringen voor voetgangers aangebracht. Bovendien vragen we onze chauffeurs om in en rond het busstation permanent extra voorzichtig te zijn. We willen dat onze klanten er met een gerust hart de bus kunnen nemen.”

Eén van de drukste busstations

Op dit moment stoppen er op de dertien bestaande perrons samen zo’n 2 000 bussen per dag. In combinatie met het sterk toegenomen aantal reizigers in de regio maakt dat van het Leuvense busstation één van de drukste van Vlaanderen. “Het busstation was toe aan uitbreiding. Met de nieuwe perrons 14 en 15 hebben we nu extra capaciteit”, besluit Van Looy.

De reizigers in het busstation krijgen op de perrons informatie over de wijzigingen. Eerder zijn er ook al infofolders uitgedeeld.