Nieuwe acties maken busstation Leuven veiliger

- Herverdeling buslijnen, bijkomende halte en vernieuwde grondsignalisatie

Woensdag 28 oktober 2015 — Vanaf maandag 2 november neemt De Lijn Vlaams-Brabant alweer nieuwe maatregelen om de situatie aan het busstation in Leuven veiliger te maken.

“We herverdelen de bussen over de verschillende perrons waardoor het aantal wachtende reizigers per perron beter gespreid wordt. Bovendien herschilderen we de signalisatie op de grond en nemen we de nieuw aangelegde halte (perron 13) in gebruik.” zegt Johan Van Looy, directeur De Lijn Vlaams-Brabant.

Afgelopen zomer werden alle perrons reeds slipvrij, ruimer en toegankelijker gemaakt. De 3de en laatste fase, voorzien in 2016, is de herinrichting van de Diestsepoort.

Herverdeling buslijnen over de perrons
Om het aantaI wachtende reizigers per perron beter te spreiden, worden de buslijnen herverdeeld over de verschillende perrons.

Johan Van Looy legt uit:

We brachten per perron het aantal doortochten in kaart, we keken naar de bustypes (standaard of harmonica) die er halt houden en telden het aantal opstappende reizigers per halte. Dit leerde ons dat we door een kosteloze ingreep de situatie aan het busstation in Leuven toch kunnen verbeteren.

Concreet betekent dit dat voor een aantal klanten hun vertrouwde bus voortaan op een ander perron stopt. Het gedetailleerde overzicht van alle lijnen per halte, is terug te vinden op www.delijn.be/leuven.

Nieuw perron 13 in gebruik
De ruimte naast perron 12 werd afgelopen zomer heringericht en uitgebouwd tot volwaardige, extra halte. Deze halte wordt vanaf 2 november in gebruik genomen en lijnen 18 (TEC naar Geldenaken), 318 (Brussel) evenals schoolbussen 555 en 558 zullen er vertrekken.

Signalisatie op de grond opnieuw geschilderd
Tegen 2 november krijgt de signalisatie op de grond een nieuwe lik verf waardoor reizigers duidelijk kunnen zien waar ze best oversteken en waar ze extra oplettend moeten zijn. De Lijn Vlaams-Brabant ondernam reeds verschillende acties om van het busstation van Leuven, waar dagelijks duizenden reizigers de bus nemen, een fijne en veilige plek te maken. Zo lanceerde de vervoermaatschappij een sensibiliseringscampagne voor reizigers en chauffeurs. Het overzicht ter plaatse werd verbeterd door een aantal glazen infoborden en schermen weg te nemen en alle perrons zijn sinds kort ook veiliger en toegankelijker door het verhogen van de boordstenen en het gebruik van antisliptegels.

Herinrichting Diestsepoort zomer 2016
In 2016 ten slotte wordt de Diestsepoort zo aangepast dat er ruimte komt voor 5 nieuwe bushaltes. Momenteel zijn de plannen hiervoor in opmaak en overleg met de betrokken stakeholders wordt opgestart.

Ruime perrons met slipvrije tegels
Verhoogde boordstenen maken de prrons toegankelijk
Dominique Renders Woordvoerster at De Lijn