Extra aanbod op drukke verbindingen en kleinere aanpassingen vanaf 1 september

Investeren in een vraaggericht aanbod

Maandag 29 augustus 2016 — Vanaf 1 september verbetert De Lijn Vlaams-Brabant haar aanbod. Er worden extra ritten en een nieuwe buslijn ingelegd op enkele drukke verkeersassen. Dit bijkomend busaanbod zal het comfort en de tevredenheid van de reizigers ten goede komen. Daarnaast zullen er ook nog kleinere wijzigingen doorgevoerd worden aan enkele andere buslijnen.

Betere bediening van het bedrijventerrein in Haasrode

De frequentie van lijn 630 Wijgmaal - Leuven - Haasrode verdubbelt tijdens de spits op schooldagen tussen Leuven en Haasrode. Hierdoor zal er om de 7,5 minuten een bus rijden op dit traject en realiseren we een hoog frequente dienstverlening voor de studenten van UCLL en werknemers van de verschillende bedrijven. Onze bussen kunnen het bedrijventerrein nu ook vlotter bereiken dankzij de doorsteek tussen Geldenaaksebaan en Interleuvenlaan. Ook lijnen 4,5 en 6 blijven het bedrijventerrein bedienen en maken gebruik van de nieuwe doorsteek.

Nieuwe lijn 658 Kortenberg - Leuven

Tijdens schooldagen en enkel in de spits rijdt voortaan lijn 658 Kortenberg - Leuven.
Deze lijn volgt tussen Kortenberg en Leuven hetzelfde traject als de reeds bestaande lijn 358 Brussel - Kortenberg - Leuven (via de N2). In Leuven rijdt lijn 658 echter via de Lüdenscheidsingel (de ring) naar het station, en niet door de binnenstad. De komst van lijn 658 biedt een antwoord op de vraag naar extra capaciteit op lijn 358. Deze nieuwe lijn zorgt ervoor dat het aanbod en comfort voor de reizigers op dit traject verbeteren.

Investeren op de belangrijke as tussen Zellik en Brussel

Ook het aanbod op lijn 214 tussen Zellik en Brussel, Simonis verbetert. Tijdens de spitsuren leggen we bijkomende ritten in. Hierdoor verhoogt het comfort voor onze reizigers en bieden we een antwoord op de grote vraag naar openbaar vervoer op deze belangrijke as.

Kleine aanpassingen op lijnen 127, 213, 390, 399, 433, 501, 511 en 601

De aanpassingen die vanaf 1 september doorgevoerd worden, zijn divers en verschillen van lijn tot lijn. Zo worden bepaalde trajecten aangepast, komen er ritten bij en/of wijzigt de dienstregeling. Het is ook mogelijk dat de vertrekuren van de bussen veranderd zijn.  Reizigers raadplegen best de nieuwe dienstregeling via de routeplanner op  www.delijn.be om te ontdekken wat er precies wijzigt aan hun verbinding.

Investeren in kwaliteit op sterke verbindingen

Het nieuwe aanbod vergroot de capaciteit op enkele drukke assen in Vlaams-Brabant. “Tijdens de spits is de vraag naar openbaar vervoer soms groter dan wat we vandaag aanbieden. Dit leidt soms tot overvolle bussen en gaat natuurlijk ten koste van het comfort van onze klanten en de aantrekkelijkheid van ons aanbod. Met deze aanpassingen zetten we in op drukke verbindingen en verbeteren we het aanbod en het comfort voor de reiziger.” aldus directeur Johan Van Looy.

Bijkomende informatie en communicatie

Voor een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen verwijst de vervoermaatschappij naar www.delijn.be. De nieuwe lijnfolders zijn gratis verkrijgbaar. Wie vragen heeft, kan eveneens bellen naar 070 220 200 (0.30 euro per minuut voor vaste lijnen).