De Lijn Vlaams-Brabant breidt op 1 september busaanbod uit in Leuvense regio

Investeren in een aantrekkelijk, vraaggericht busaanbod

Donderdag 20 augustus 2015 — Vanaf 1 september legt De Lijn Vlaams-Brabant extra ritten in op 5 buslijnen en komen er 2 nieuwe snelbussen bij. Dit bijkomend busaanbod zal het comfort en de tevredenheid van de reizigers in de Leuvense regio ongetwijfeld ten goede komen.  “Zelfs in budgettair moeilijke tijden investeren we in een aantrekkelijk, vraaggericht busaanbod. Zo zetten we met deze aanpassingen onder meer in op drukke verbindingen en bieden we een antwoord op bestaande capaciteitsproblemen” aldus directeur Johan Van Looy.

Verbeteringen op lijnen 5, 7, 333, 335 en 380
De aanpassingen die vanaf 1 september doorgevoerd worden, zijn divers en verschillen van lijn tot lijn. Zo worden bepaalde trajecten verlengd, komen er ritten bij en/of verhoogt de frequentie. Het is ook mogelijk dat de vertrekuren van de bussen veranderd zijn.  Reizigers van lijnen 5 (Vaalbeek-Leuven-Wijgmaal-Wakkerzeel), 7 (Bertem-Leuven-Bierbeek-De Borre), 333 (Tremelo-Rotselaar-Leuven), 335 (Aarschot-Rotselaar-Leuven) of 380 (Leuven-Boutersem-Tienen) raadplegen best de nieuwe dienstregeling via de routeplanner op de website www.delijn.be om te ontdekken wat er precies verbetert aan hun verbinding.

Nieuwe snelbussen 433 en 475
Tijdens weekdagen (uitgezonderd juli en augustus) en enkel in de spits rijden voortaan 2 nieuwe snelbussen. Nieuwe snellijn 433 Leuven-Rotselaar-Tremelo volgt hetzelfde traject als de drukke lijn 333 maar een volledige rit duurt in totaal slechts 29 minuten doordat deze snellijn niet stopt tussen Rotselaar Rotonde en Leuven station. Nieuwe snellijn 475 is aanvullend aanbod op de populaire lijn 370 tussen Leuven en Tielt-Winge. Ze bedient 5 haltes op haar traject en doet er in totaal 23 minuten over.

Investeren in kwaliteit op sterke lijnen
Het nieuwe aanbod biedt een antwoord op de enorme vraag naar openbaar vervoer op enkele sterke assen in de Leuvense regio.

Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant legt uit

Door ons netwerk continu op te volgen en bij te sturen en onze middelen slim en efficiënt in te zetten, slagen we erin deze verbeteringen te realiseren. Een mooie prestatie in tijden waarin De Lijn het niet makkelijk heeft. Tijdens de spits is de vraag naar openbaar vervoer soms groter dan wat we vandaag aanbieden. Dit leidt tot overvolle bussen en gaat natuurlijk ten koste van het comfort van onze klanten en de aantrekkelijkheid van ons aanbod. Als we in de toekomst onze reizigers tevreden willen houden en als we nog nieuwe mensen op onze bussen willen verwelkomen, moeten we actie ondernemen.

Bijkomende informatie en communicatie
Voor een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen verwijst de vervoermaatschappij naar www.delijn.be/aanpassingen. De nieuwe lijnfolders zijn vanaf eind augustus gratis verkrijgbaar. Wie vragen heeft, kan eveneens bellen naar 070 220 200 (0.30 euro per minuut voor vaste lijnen).