Bus 2 in Kessel-Lo stopt voortaan aan halte “Pie de Nijper”

De Lijn hernoemt halte op voorstel van ex-cafébaas, nu buschauffeur

Vrijdag 13 april 2018 — Het verdwenen volkscafé Pie De Nijper in Kessel-Lo leeft sinds deze week [maandag 16 april] verder als de nieuwe naam van de bushalte “Wilselsesteenweg” van De Lijn. Die halte ligt vlak bij de locatie van het vroegere café, op de hoek met de Holsbeeksesteenweg. De naamsverandering komt er op voorstel van Benny Dierickx, de ex-cafébaas van Pie De Nijper die nu als buschauffeur werkt bij De Lijn. De vervoermaatschappij en de stad Leuven gaven recent groen licht voor de nieuwe haltenaam.

Op bus 2 wachten aan Pie De Nijper, het kan sinds maandag 16 april opnieuw. Het legendarische café geeft zijn naam aan de halte “Wilselsesteenweg” in Kessel-Lo. Een voorstel van ex-cafébaas Benny Dierickx: “Ik werk al 2,5 jaar bij De Lijn als buschauffeur, voor mij een job uit de duizend. Ik zie op mijn bus nog regelmatig klanten van vroeger. Dat bracht me op het idee.” De Lijn en de stad Leuven hadden wel oren naar de suggestie van Dierickx. “Omdat het café in Kessel-Lo een echt begrip was, staan we dit uitzonderlijk toe,” aldus Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant.

Het volkscafé op de Holsbeeksesteenweg bestond 90 jaar lang, van 1924 tot 2014. Het speelde een belangrijke rol in het verenigingsleven in Kessel-Lo. Het café kreeg de naam “Pie De Nijper” vanwege de gierigheid van zijn eerste eigenaar, Petrus of “Pie”. Benny Dierickx baatte het café 28 jaar lang uit, tot het in 2014 de deuren sloot. Vorig jaar ging het gebouw tegen de vlakte in afwachting van nieuwbouw. Elders in Leuven is er overigens nog een halte die een nieuwe naam krijgt. Op lijnen 4, 5, 6 en 630 stappen reizigers voortaan af aan “Abdij van Park” in plaats van “Broekstraat”.

Belangrijk: ook elders in Vlaams-Brabant zijn er op maandag 16 april wijzigingen, die staan opgesomd in een eerder bericht.

Benny Dierickx aan halte Pie De Nijper
Enkele buurtbewoners huldigen mee het nieuwe haltebord in
Haltebord "Pie De Nijper"